Over DW B 2014 1

Verschenen in: Land Art
Auteur: Hugo Bousset

Beste lezers,

 

Land Art op papier. De artistieke vormgevers Marcel van den Berg en Bram Nijssen (Kommerz) hebben een landschap gemaakt, een soort ruimtelijke installatie, met vele lege plekken. De kavels en kaders worden door samenstellers Patrick Bassant, Willem Bongers-Dek en Astrid Lampe gevuld met verknipt werk van twintig dichters en citaten die door die dichters werden gekozen. De spelling van die citaten werd uiteraard gerespecteerd. Andersom is ook mogelijk: de vormgevers hebben een landschap gelegd op de poëtische tekstflarden. Of beide, in wisselwerking.

        Is het resultaat een onbegrijpelijke chaos, een ordeloze woordenbrij? In den beginne lijkt het zo. Maar naargelang ik voortlas, werd ik meer en meer gegrepen door de betekenis van de muzikale leidmotieven, door de repetitieve manier waarop die betekenis werd uitgezaaid (Jacques Derrida: ‘dissémination’). Vaak voelde ik, zoals bij Paul van Ostaijens ‘poésie pure’ ‘een in het metafysische geankerd spel met woorden’.

        Maar dat is mijn leeservaring. Zoals Astrid Lampe schrijft in een e-mail van 3 december 2013: ‘Volgens mij werkt het ding zoals het werken moet: het straalt onbeschoft en staat naar alle kanten open.’


Voorts biedt deze aflevering van DW B een aantal succesrubrieken aan. Het citybook van Marlene van Niekerk toont grappig tot cynisch de nog steeds sluimerende apartheid in Zuid-Afrika, onder andere via het boek Zo eet ons in Stellenbosch. De originele Afrikaanse tekst staat op www.dwb.be.
        Er is een tekstblok van en over een recent overleden, in zijn thuisland Georgië opgeborgen parel: Erlom Achvlediani, die een onwezenlijke, geheel uit woorden opgetrokken sfeer oproept. En dan een rijkelijke rubriek over boeken en tijdschriften. Met de Jonge wolven opnieuw erbij.

Ik wil nog vermelden dat Maud Vanhauwaert de kernredactie verder komt verjongen, en dat DW B het voorbije jaar zijn oplage flink heeft verhoogd, onder andere door de samenwerkingsverbanden met deBuren en Fintro, en door het jaarlijkse cross-overboek dat ook als hardcover bij MER. Paper Kunsthalle verschijnt.